Esitys Alaanentien liikenneturvallisuuden parantamiseksi 

Esitämme nopeiden toimenpiteiden käynnistämistä maantien 701 (Alaanentie) liikenneturvallisuuden parantamiseksi välillä Ritolantie–Kiviniementie. Tieosuus on vaarallinen, koska nykyinen tie ei ole riittävä vastaamaan muuttuneeseen liikenteen rakenteeseen. Tien itäpäässä sijaitsee VT19 Seinäjoen ohittavan Itäväylän eteläinen pää, Seinäjoen lentokenttäalue ja Sedun logistiikan koulutuskeskus. Länsipäässä Ilmajoen keskustaajama ja kantatie 67:n liittymä. Tien puolivälissä on Laskunmäen teollisuusalue, jossa on suuri raskaan liikenteen kuormitus. Lisäksi tien varressa sijaitsee Neiron koulu ja päiväkoti. Ympäristö on maataloustuotantoaluetta, jonka tuomaa työkoneliikennettä on runsaasti.

Alueella sijaitsevien Pojanluoman-, Rengon- ja Tuomikylän asukkaiden liikennöinti on todella heikon julkisen liikenteen vuoksi kyseisen tien kautta tapahtuvaa yksityisautoilua ja kevyttä liikennettä. Neiron alueelle on kaavoitettu yli 10 vielä rakentamatonta omakotitonttia, Laskunmäen ja Rengonharjun alueille noin 10 rakentamatonta teollisuustonttia. Näiden rakentuessa kevyen liikenteen, henkilöautoliikenteen ja raskaan liikenteen määrät tulevat kasvamaan nykyisestä.

Tie on muuttunut valtatie 19 ohitustien valmistuttua vilkkaaksi yhteystieksi kantatie 67:n ja valtateiden 19 ja 18 välille. Tietä kuormittaa alueellinen työmatkaliikenne sekä Suupohjasta ja Lapuan suunnalta tuleva Seinäjoen ohittava liikenne, joka siirtyy ruuhkaiselta kantatie 67:lta valtatie 19:lle ja 18:lle ja toisinpäin. Laskunmäen teollisuusalueen kehittyminen on lisännyt raskasta liikennettä tielle runsaasti. Laskunmäen alueella käy vuosittain noin 20 000 raskasta ajoneuvoa ja 15 000 kevyttä ajoneuvoyhdistelmää sekä noin 7 000 työpaikkakäyntiä. Laskunmäen alueen rasitus yksistään tielle on noin 85 000 liikennöintikertaa vuodessa ympärivuotisesti keskittyen arkipäiville.

MT 701:n ja VT19:n risteävät liikennejärjestelyt ovat ohjanneet suurten maatalouskoneiden liikenteen kantatie 67:n suuntaan. Suuret ja poikkeavalla nopeudella liikkuvat työkoneet ovat tieosuudella hyvin yleisiä ja aiheuttavat liikennevirtaan syklisyyttä ja tukkoisuutta.

Tien käyttö ammatti- ja työmatkaliikenteessä johtaa siihen, että vaikka tien KVL 2021 on varsin kohtalainen, tapahtuu liikennöinti sykleissä, jolloin tiellä on ajoittain hyvin vilkas liikenne.

Tieosuuden ajokaistojen leveys on noin 3 metriä ja reunaviiva on aivan asfaltin reunassa, jolloin piennar on kokonaisuudessaan sorapintainen. Kevyt liikenne on ohjattu ajokaistoille muun liikenteen sekaan. Tien leveys aiheuttaa jatkuvia vaaratilanteita kevyelle liikenteelle, hitaammalle liikenteelle, jalankulkijoille, työkoneliikenteelle ja raskaalle liikenteelle ohitus- ja kohtaamistilanteissa. Väyläviraston ohjeen (16/2021) mukaan seututien, jossa nopeusrajoitus on 80 km/h ja KVL <4000 tulisi poikkileikkauksen olla 8/7, mikä tarkoittaa 3,5 metrin ajokaistoja ja 0,5 metrin piennarta. Tie on tähän verrattuna liian kapea.

Ehdotamme, että tien turvallisuutta parantaviin toimiin ryhdytään välittömästi ja Ilmajoen kunta käynnistää suunnittelu- ja selvitystyön parhaan ratkaisun toteuttamiseksi nopealla aikataululla. Esimerkiksi tietä leventämällä, erillisellä kevyenliikenteenväylällä tai muulla hyvin toteutettavalla ongelman ratkaisevalla toimenpiteellä, joka mahdollistaa kaikille turvallisen liikennöinnin kyseisellä tieosuudella.

Allekirjoittaneet toivomme, että tämä esitys otetaan vakavasti ja ryhdytään toimiin tilanteen parantamiseksi pikaisesti.

Pojanluoma-seura
Rengonkylä-Seura
Tuomikylä-Seura
Neiron koulun vanhempainyhdistys
Ilmajoen maataloustuottajat
Ilmajoen yrittäjät
SKAL
Ilmajoen taksiyrittäjät
Rengonharju-säätiö

Yleistä
Ilmajoki-lehti

Tämä verkkosivusto käyttää evästeitä parhaan mahdollisen käyttökokemuksen tarjoamiseksi. Evästeet tallennetaan selaimeesi ja ne auttavat meitä tunnistamaan sinut, kun palaat sivustolle. Ne myös auttavat tiimiämme ymmärtämään, mitkä verkkosivuston osat ovat sinulle mielenkiintoisia ja hyödyllisiä.

Välttämättömät evästeet

Lorem ipsum

Kolmannen osapuolen evästeet

Käytämme Google Analyticsiä kerätäksemme anonyymiä informaatioa kuten sivustomme kävijämääriä ja suosituimpia sivuja. Pitämällä tämän evästeen päällä autat kehittämään verkkosivustoamme.